To dość krępujący problem, ale bardzo częsty. Zaparcia, nieregularność wypróżnień, wzdęcia, gazy są następstwem zmian fizjologicznych, typowych dla okresu ciąży. Wynikają ze wzrostu progesteronu, który spowalnia pracę jelit i przyczynia się do zaburzeń gastrycznych. Choć są dokuczliwe, dają się skutecznie pokonać. O tym, jak to zrobić, przeczytasz poniżej.

 

 

Zaparcia w ciąży - objawy

Zaparcia w ciąży mogą pojawić się od samego początku, jednak przeważnie dotyczą II i III trymestru. To stan, w którym zbyt rzadko dochodzi do wypróżnień, a więc dwa razy na tydzień lub rzadziej. Terminem ,,zaparcia” określa  się również twarde stolce, które oddaje się z wysiłkiem, a często także uczuciem niepełnej defekacji.

 

Razem z zaparciami w ciąży mogą występować również inne dolegliwości - ból brzucha, wzdęcia, nawet gorączka. Problem z wypróżnieniem dotyczy wielu kobiet spodziewających się dziecka, a zwłaszcza tych, które jeszcze przed założeniem rodziny doświadczyły podobnych zaburzeń. Zaparcia w ciąży, choć wywołują niepokój, zwykle nie świadczą o żadnych chorobach ani nieprawidłowościach. To jedynie objaw fizjologii ciąży, po której wszystko powinno wrócić do normy. 

 

  • Zaparcia to mała częstotliwość wypróżnień, równa lub mniejsza niż 2 razy na tydzień.

  • O ciężkich zaparciach mówi się wówczas, gdy stolec oddawany jest rzadziej niż 2 razy na miesiąc.

 

Zaparcia w ciąży - przyczyny

Zmiana rytmu wypróżnień i zaparcia w ciąży raczej nie świadczą o występowaniu choroby organicznej. W największej liczbie przypadków to czysta fizjologia, skutek zmian zachodzących w kobiecym organizmie. Powiększająca się w przebiegu ciąży macica z miesiąca na miesiąc coraz bardziej uciska sąsiadujące narządy, sukcesywnie je przesuwając. Dotyczy to także żołądka i jelit, które zaczynają gorzej funkcjonować. Wynika to również z przemian hormonalnych. Pod wpływem wzrostu poziomu progesteronu, rozluźniają się mięśnie jelit, a procesy wydalania spowalniają. Skutkiem tych zmian jest z jednej strony wydłużony proces trawienno-wydalniczy, a z drugiej - lepsza wchłanialność składników odżywczych z pokarmów. Organizm kobiety musi dostosować się do warunków, jakie narzuca ciąża. Niestety ta adaptacja bywa czasem nieprzyjemna. 

 

Chociaż zaparcia w ciąży mają głównie charakter czynnościowy, może przesądzić o nich sposób odżywiania. Rodzaj diety ma ogromny wpływ na pracę jelit i rytm wypróżnień, a zaparcia bywają konsekwencją jedzenia w pośpiechu, zwłaszcza ciężkostrawnych potraw. Poza tym zdarza się, że problemy gastryczne stanowią objaw stresu, a tego w codziennym życiu zwykle nie brakuje. 

 

Jakie leki na zaparcia w ciąży?

Co na zaparcia w ciąży pomoże szybko i bezpiecznie? Z arsenału leków kobiety brzemienne nie mają wiele do wyboru. Powszechnie polecane glicerynowe czopki na zaparcia w ciąży są zupełnie niewskazane, nawet niebezpieczne. Działają miejscowo, powodując skurcze jelit, przez co mogą doprowadzić do powikłań. Z tego też powodu ciężarnym nie przepisuje się środków przeczyszczających. Mimo to są inne, niefarmakologiczne sposoby na pozbycie się zaprać. 

 

Sposoby na zaparcia w ciąży

Zaparcia to dolegliwość, która, podobnie jak wiele innych, wymaga odpowiedniego i systematycznego postępowania. W przypadku zaparć niezbędny jest odpowiedni sposób działania, a raczej zapobiegania.  

 

Zmiana diety na lekkostrawną

Pierwszym krokiem jest zmiana diety na lekkostrawną. Na talerzu powinny codzienne lądować produkty bogate w błonnik pokarmowy. To nie tylko owoce i warzywa, lecz także pieczywo razowe, pełnoziarniste płatki zbożowe, a także rośliny strączkowe. Ponadto koniecznie trzeba zwiększyć ilość przyjmowanych płynów - głównie wody, ale też soków owocowych i warzywnych oraz zup. Pomóc mogą też probiotyki. To dobroczynne bakterie wspierające pracę jelit, które znajdują się w jogurtach naturalnych, fermentowanych produktach mlecznych i kiszonkach.

 

Receptury na zaparcia w ciąży

Wśród różnych sposobów na zaparcia w ciąży za bardzo pomocne uważane są babcine receptury. Wypicie rano na czczo szklanki wody z miodem i cytryną, koniecznie przygotowanej wieczorem, polecają nawet lekarze. Innym, naturalnym lekiem na zaparcia w ciąży są napary z suszonych śliwek i kleik z siemienia lnianego.

 

Zwiększenie aktywności

Spacer, ćwiczenia w ciąży mogą przyspieszyć pokonanie zaparć. Umiarkowana aktywność fizyczna jest tak samo ważna dla kobiet spodziewających się dziecka, jak zdrowa dieta. Ruch na świeżym powietrzu usprawnia perystaltykę jelit, a ponadto dotlenia organizm i zwiększa poziom endorfin. Z nimi łatwiej pokonać stres, a z nim również zaparcia w ciąży. 

 

Jeśli mimo wszystkich podjętych działań problemy z wypróżnianiem nie ustąpią, trzeba powiedzieć o tym lekarzowi. 

 

Lek.  Marta Dąbrowska

 

 

Źródła:

 

R. Talar-Wojnarowska, Zaparcia, [w:] „Interna Szczeklika. Mały Podręcznik 2019/2020”, Medycyna Praktyczna, Kraków 2019, s. 12


H. Murkoff, S. Hazel, W oczekiwaniu na dziecko, Rebis, Poznań 2015, s. 180-181