Zazwyczaj jednak w jej głowie pojawia się mnóstwo pytań - o mdłości, o sylwetkę, o to, czy można ćwiczyć w ciąży, o badania i o to, czy to, co się z nią dzieje podczas 9 miesięcy jest naturalne. Na wszystkie pytania ciężko odpowiedzieć, zwłaszcza, że każde pytanie generuje kolejne. Ale jeśli właśnie dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży, powinnaś przeczytać ten artykuł.

 

Pierwsze objawy ciąży

Mawia się, że jedynym w stu procentach pewnym potwierdzeniem, że jesteś w ciąży jest poród. Każda inna metoda, zwłaszcza na początku ciąży, obarczona jest pewnym ryzykiem pomyłki. Oczywiście, im ciąża jest bardziej zaawansowana, tym ryzyko wyniku fałszywie dodatniego jest mniejsze. Jednak kobiety zazwyczaj szukają natychmiastowej odpowiedzi na pytanie „czy jestem w ciąży”.

 

Przede wszystkim - żadne objawy fizjologiczne nie dają stuprocentowej pewności. Często pierwszym sygnałem organizmu jest brak miesiączki, ale nie jest to regułą. Niektóre kobiety miesiączkują przez pierwsze miesiące ciąży, inne mają tak nieregularne miesiączki, że trudno ustalić, kiedy powinna się pojawić, a u jeszcze innych opóźniająca się miesiączka może być oznaką stresu lub przyjmowanych leków, np. antybiotyków.

 

Bolesne piersi? Ich tkliwość zmienia się w zależności od dnia cyklu. Parcie na pęcherz? Może być objawem zapalenia pęcherza. “Jestem w ciąży” dla każdej kobiety będzie oznaczać coś innego.

 

Jeśli chcesz mieć większą, prawie 90-procentową pewność, że jesteś w ciąży, zrób test na obecność hormonu hCG we krwi (bardziej czułe badanie, wykrywa mniejsze stężenia hCG i wcześniejszą ciążę) lub w moczu. Badanie z krwi wykonasz odpłatnie w każdym

laboratorium badań, a badanie z moczu można kupić w aptece i samodzielnie wykonać w domu. Jeśli badanie potwierdzi się - umów się na wizytę u ginekologa i omów z nim następne kroki.

 

Nie bój się zadawać pytań - czego się spodziewać, co się będzie działo z Twoim ciałem, na co zwrócić uwagę i co powinno Cię zaniepokoić. Poproś też o skierowanie na wszystkie niezbędne na tym etapie badania, w tym morfologię. Zapytaj jak często powinnaś chodzić do lekarza i jakie badania wykonywać, na jakim etapie ciąży. To lekarz powinien udzielić Ci wszystkich informacji, jako pewne i bezpieczne ich źródło.

 

Pierwsze tygodnie ciąży - czego się spodziewać?

 

Kiedy na pytanie “czy jestem w ciąży” możesz z całą pewnością odpowiedzieć twierdząco i już odwiedziłaś lekarza, na pewno zastanawiasz się, jak będzie przebiegała ciąża. I niestety - oprócz tego, jak fizycznie będzie kształtował się zarodek i jak będzie rozwijało się dziecko pod Twoim sercem - nie ma jednej odpowiedzi, jak powinien reagować kobiecy organizm. Bo każda kobieta na ciążę reaguje inaczej. Są takie, które w ciąży rozkwitają - poprawia im się cera, gęstnieją włosy (włosy na okres ciąży przestają wypadać), rozjaśnia spojrzenie. Są też kobiety, które mają mdłości, zwłaszcza w pierwszym trymestrze i są bardzo zmęczone. U wielu kobiet następuje emocjonalne rozchwianie, za które odpowiedzialny jest wzrost hormonów - prolaktyny, progesteronu i estrogenów. Mają zachcianki i popadają z jednej emocjonalnej skrajności w drugą. Ale są też takie, które przez całą ciążę są nadzwyczaj spokojne.

 

Nie ma jednego wzorca, jak zachowa się Twój organizm. Pamiętaj - to, że Twoja koleżanka i mama w ciąży czuły się fatalnie i puchły im stopy, wcale nie oznacza, że z Tobą będzie tak samo. I w drugą stronę - jeśli Tobie stopy puchną, ale żadnej Twojej ciężarnej znajomej nie, to nie oznacza, że dzieje się coś złego. Zachowaj spokój, nie sprawdzaj wszystkiego w internecie, a jeśli masz wątpliwości - zadzwoń do lekarza.

 

Wszystko o ciąży

Czy w ciąży można uprawiać seks?

 

Wiele kobiet zadaje sobie to pytanie. To właściwie jedyny moment w życiu kobiety, kiedy seks bez zabezpieczeń nie grozi kolejną ciążą, więc - jeśli tylko wszystko jest w porządku - możecie z partnerem uprawiać seks. Należy jedynie dobrać odpowiednie pozycje, kluczowe zwłaszcza na ostatnim etapie ciąży. Są jednak wyjątki, kiedy seks w ciąży jest niewskazany, między innymi obniżone łożysko. Bez badań ginekologicznych jednak trudno stwierdzić, czy Twoja ciąża niesie ze sobą takie ryzyko, dlatego pamiętaj - zawsze i bezwzględnie powinnaś udać się do lekarza i regularnie badać się w ciąży. Pierwsze miesiące to huśtawka hormonalna i emocjonalna. Możesz być bardziej, niż zwykle zmęczona (Twój organizm pracuje za dwoje), zdenerwowana i zestresowana. W takiej sytuacji zwyczajnie możesz nie mieć ochoty na seks - ma tak bardzo wiele kobiet. Postaraj się wyciszyć i odpoczywaj tyle, ile masz ochotę. Pamiętaj - seks w ciąży to nie obowiązek i kluczowej jest Twoje dobre samopoczucie.

 

Czy można ćwiczyć w ciąży?

Wiele mówi się o tym, że ciąża to nie choroba, a w internecie pojawiają się coraz to nowsze zestawy treningów dla kobiet w ciąży. Łagodna joga, stretching, ćwiczenia z piłką - wszystko to jest przygotowane z myślą o ciężarnym kobiecym ciele. Faktycznie, ćwiczenia dają wiele dobrego - pozwalają się uspokoić, uwalniają endorfiny, przygotowują ciało kobiety do porodu. Zawsze ćwicz pod okiem profesjonalisty i wybieraj ćwiczenia przygotowane dla kobiet w ciąży. Pamiętaj jednak - możesz ćwiczyć tylko wtedy, kiedy lekarz wyrazi na to zgodę. Nadmierne ćwiczenia mogą być szkodliwe. Dlatego zawsze - po pierwsze słuchaj lekarza, a po drugie - słuchaj swojego ciała. Ono na pewno da znać, jeśli coś będzie nie tak. Nie forsuj się zbytnio, jeśli nie masz siły. Nie musisz jej mieć - Twoje ciało i tak wykonuje ogromną pracę i podejmuje wysiłek, z którym jeszcze nie miało do czynienia.

Pytaj, rozmawiaj, dziel się emocjami

 

Bycie w ciąży to duża zmiana dla ciała kobiety, wielki wysiłek organizmu i gigantyczne emocjonalne wyzwanie. Dlatego często rozmawiaj ze swoim partnerem na temat tego, jak się czujesz i czego potrzebujesz. Nie chowaj emocji w sobie. Pytaj lekarza, idź do niego z partnerem, którego stale informuj o swoim stanie i samopoczuciu. To moment, w którym nie żyjesz już tylko dla siebie, a stres i zmiany mogą destrukcyjnie wpływać na Twoją psychikę - ale też na kondycję Twojego dziecka. Jeśli czujesz, że nie masz wsparcia w partnerze - porozmawiaj z nim i przedstaw mu swój punkt widzenia. Opowiedz o tym, jak się czujesz i czego się boisz. Zadbaj o budowanie bliskości z ojcem Twojego dziecka. Niech ma świadomość, jak wielką pracę wykonuje właśnie Twój organizm i masz prawo czuć się zmęczona i przytłoczona całą sytuacją. Tłumacz mu, że zmęczenie i znużenie jest normalne. Teraz potrzebujesz jego wsparcia i pomocy. Nie miej skrupułów, żeby poprosić go o wyręczenie Cię w obowiązkach domowych. To jego dziecko nosisz pod sercem, a dla Twojego organizmu to ogromna praca. Dużo rozmawiajcie. Niech współuczestniczy w tym procesie na tyle, na ile to możliwe - to też będzie miało pozytywny wpływ na późniejsze budowanie relacji z dzieckiem. Jedyne, co może w tej sytuacji zaszkodzić, to brak komunikacji, a nie jej nadmiar. Nie wymagaj od siebie cudów. Wkrótce Twoje ciało przygotuje się do porodu i zaczniesz coraz lepiej radzić sobie ze zmianami, ale wsparcie najbliższych może być kluczowe w tych słabszych momentach.

 

Ciąża to nie choroba

 

Wiele osób używa takiego sformułowania i jest to prawda. Jednak to wcale nie znaczy, że masz obowiązek funkcjonować w niej tak, jak zwykle. Istnieją kobiety, które ciążę przechodzą zupełnie bez problemu. Nie mają mdłości, nie odczuwają zmęczenia, są aktywne. Ale nie jest to reguła. Masz prawo do gorszego samopoczucia. Niektóre ciężarne skarżą się, że w ciąży dużo gorzej im się myśli i mają gorszą pamięć. Jest to związane z wysiłkiem organizmu i burzą hormonów. Dlatego jeśli ciąża uniemożliwia Ci pracę w jakikolwiek sposób lub jest dla Ciebie źródłem stresu - możesz iść na L4 - i nie rób sobie z tego powodu wyrzutów. Żaden pracodawca nie może tego faktu wykorzystać przeciwko Tobie - jeśli tak się zdarzy, możesz wystąpić na drogę prawną. Pamiętaj, że prawo sprzyja ciężarnym kobietom.

 

Jestem w ciąży - co powinnam zrobić?

 

W ciąży musisz tylko jedno - dbać o siebie. Potrzebujesz dużo energii i składników odżywczych, dlatego na spokojnie przyjrzyj się swojej diecie. Staraj się nie traktować ciąży jako wymówki dla niezdrowego jedzenia - nawet jeśli przez moment zaspokoisz swoje zachcianki, w dłuższej perspektywie możesz czuć się gorzej. Nie katuj się dietami - to nie jest moment na przesadne pilnowanie kaloryczności potraw - po prostu zadbaj o dostarczanie swojemu organizmowi odpowiednich składników, w tym witamin, białka, dobrych tłuszczy i węglowodanów. Pij dużo wody - w ten sposób paradoksalnie unikniesz gromadzenia jej nadmiaru w organizmie. Dbaj o swoje ciało, ono bardzo się zmieni i musi mieć do tego siłę. Zacznij stosować masaże i bezpieczne do używania w ciąży kremy - stymulacja skóry może pomóc w zapobieganiu rozstępom, których boi się wiele ciężarnych kobiet.

 

Pamiętaj jednak - Twoje ciało jest piękne nawet z rozstępami. Nie myśl o tym pod kątem wyglądu - raczej weź pod uwagę swoje samopoczucie. Jeśli dbanie o ciało pozwoli Ci się odstresować i sprawi Ci przyjemność, dbaj o nie.

 

Jestem w ciąży - czego nie powinnam robić?

 

Jest kilka rzeczy, których w ciąży zdecydowanie należy unikać. Są to przede wszystkim wszelkiego rodzaju używki, w tym alkohol i papierosy, a także , przede wszystkim - stres. Nie przejmuj się zbytnio tym, co wypada, a co nie wypada. Śpij tyle, ile to możliwe, bo podczas snu organizm najlepiej się regeneruje. Jeśli masz problem z nerwami - spróbuj medytacji i ćwiczeń z oddechem. Bądź wyrozumiałą i dobra przede wszystkim dla siebie. Rób to, co podpowiada Ci ciało, a reszta przyjdzie naturalnie. W gruncie rzeczy ciąża leży w Twojej naturze.